Telefon +48 32 26 02 727

14 stycznia 2022

Kto może rozliczać PIT?

Rozliczanie PIT jest obowiązkowe dla wielu osób fizycznych, jak i przedsiębiorców. Każdy ze wspomnianych podmiotów gospodarczych wypełnia innego rodzaju wnioski rozliczeniowe, ale żaden z nich nie może tej czynności pominąć. Oba rodzaje zeznań podatkowych różnią stopniem złożoności, dlatego też, chcąc uniknąć problemów z późniejszymi korektami, warto wiedzieć, kto może pomóc rozliczyć PIT?

Czym jest PIT?

rozliczenie

Pit czy też deklaracja PIT to rodzaj urzędowego dokumentu, który przedstawiony jest na określonym prawnie wzorze wniosku, który składa każda osoba wykazująca przychody z tytułu pracy bądź prowadzonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy muszą uiszczać podatek zarówno za siebie samych (działalność jednoosobowa), jak i za swoich pracowników. Jest to rodzaj podatku bezpośredniego. Zawarte są w nim oficjalne informacje dla urzędu skarbowego dotyczące przychodów, kosztów, zaliczek, ulg, odliczeń, dochodu, metod i form opodatkowania. Ważne jest, aby złożyć deklarację na odpowiednim wzorze PIT oraz by deklaracja wykonana była poprawnie pod względem czy to formalnym, czy merytorycznym.

Kto może pomóc w rozliczaniu zeznania PIT?

Roczne zeznanie podatkowe w przypadku oczywistych spraw, osiągania przychodu z jednego źródła, można wykonać samodzielnie, dokonując wpisów we wzór dokumentu zgodnie z otrzymanym od pracodawcy PIT 11. W przypadku pracy młodocianych, czyli osób poniżej 18 roku życia obowiązek samodzielnego rozliczania z urzędem skarbowym nie istnieje. W takim przypadku dochody niepełnoletnich rozlicza się wspólnym formularzem z rodzicami.

Im trudniejszy PIT, tym większą trzeba się wykazywać wiedzą z obszarów prawa podatkowego,  dlatego warto te sprawy powierzyć biurom księgowo-rachunkowym, takim jak nasz. Dodatkowo od 2020 roku Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła usługę „Twój e-PIT”, które idealne są w przypadku prostych zeznań, gdyż zeznanie podatkowe przygotowane jest praktycznie z automatu. Emeryci mogą skorzystać z pomocy organów rentowych, które rozliczając podmiot, dostarczą dokumentację zarówno do urzędu, jak i podatnika.